Seznam literatury k tématu

Z disertační práce S. Hoskovcové

 

  • Amato, P.R., Keith, B. (1991): Parental divorce and the well-being of children: A metaanalysis. Psychological Bulletin, 110, str. 26-46

  • Anthony, E.J., Cohler, B. (Eds.) (1987): The invulnerable child. Guilford Press, New York

  • Antonovsky, A. (1985): Health, stress, and coping. Jossey-Bass Publishers, San Francisco

  • Asendorpf, J. (1989): Soziale Gehemmtheit und ihre Entwicklung. Springer, Berlin

  • Bandura, A. (1979): Sozial-kognitive Lerntheorie. Klett-Cotta, Stuttgart; anglick orig. Bandura A. (1977): Social Learning Theory. Prentice-Hall, Engelwood Cliffs

  • Bandura, A.(1979): The Theory of Self-Efficacy: Toward a Unifying Theory of Behavioral Change. In: Advances in Behaviour Research and Therapy, Pergamon Press Ltd.

  • Bandura, A.(1986): Social foundations of Thought and Action: a social cognitive theory. Prentice Hall, Englewood Cliffs NJ

  • Bandura, A. (1997): Self-efficacy. The excercise of Control. Freeman, New York

  • Bandura, A. (2000): Self-efficacy. in Kazdin A.E.: Encyclopedia of Psychology, vol. 7, str. 212-213, APA, Oxford University Press, Oxford

  • Bandura, A. (2001). Guide for constructing self-efficacy scales (Revised). zpřístupněno na Internetu prostřednictvím Frank Pajares, Emory University. http://www.emory.edu/EDUCATION/mfp/Bandura/Index.html

  • Bandura, A., Pastorelli, C., Barbaranelli, C., Caprara, G.V. (1999): Self-efficacy pathways to childhood depression. Journal of Personality and Social Psychology 76, 2, str. 258-269

  • Baštecká, B., Goldmann P. (2001): Základy klinické psychologie. Portál, Praha

  • Baumgartner, F. (2001): Zvládanie stresu – coping. in Výrost, J., Slaměník, I. (Eds.): Aplikovaná sociální psychologie II, str. 191-208. Grada, Praha

  • Beaumatin, A. (2003): Vztahy mezi dětmi. in Šulová, L., Zaouche-Gaudron, Ch. (Eds.): Předškolní dítě a jeho svět/ L'enfant d'âge préscolaire et son monde. str. 214-227, Karolinum, Praha

  • Bellak, L., Bellak S.S. (1955): Kinderapperzeptions-Test. Hogrefe, Gottingen

  • Blechman, E. A. (2000): Resilience. in Kazdin A.E.: Encyclopedia of Psychology, vol. 7, str. 91-94, APA, Oxford University Press, Oxford

  • Brichcín, M. (1999): Vůle a sebekontrola. Nakladatelství Karolinum, Praha

  • Bowlby, J. (1979): The making and breaking of affectional bonds. Routledge, London

  • Bowlby, J. (1988): Developmental psychology comes on age. American J. of Psychiatry 145

  • Břicháček, V. (2003): Člověk si potřebuje vyzkoušet své síly. Psychologie dnes, č. 3, str. 12-13

  • Buber, M. (1995): Já a ty. Votobia, Olomouc

  • Bugental, D.B., Goodnow, J.J. (1998): Socialization Processes. in Damon, W., Eisenberg, N. (Eds.): Handbook of Child Psychology. Vol. 3. Social, Emotional, and Personality Development, 5. vydn, John Wiley, New York

  • Bundesministerium fr Bildung und Forschung, Staatsinstitut fr Frhpdagogik (30.7.2003): Konzeptionelle Neubestimmung von Bildungsqualitt in Tageseinrichtungen fr Kinder mit Blick auf den bergang in die Grundschule. http://www.isi.fhg.de/ti/Projektbeschreibungen/Delphi98-Ergebnisse.pdf

  • Cicchetti, D., Toth, S.L. (1997): Transactional ecological systems in developmental psychopatology. in Luthar, S.S., Burack, J.A., Cicchetti, D., Weisz, J.R. (Eds.): Developmental psychopathology. Perspectives on adjustemnt, risk, and disorder. (str. 317-349). Cambridge University Press, Cambridge

  • Colard, M. (1999): Der Einfluss Elterlicher Einstellungs- und Verhaltensvariablen auf das Kompetenzverhalten der Kinder whrend des Projekts "Spielzeugfreier Kindergarten". Diplomov prce, Univerzita Vde

  • Compas, B.E. (1999): Getting specific About Coping: Effortful and Involuntary Responses to Stress in Development. in Lewis, M., Ramsay, D.: Soothing and Stres. str. 229-256, Lawrence Erlbaum, Mahwah NJ

  • Čáp, J. (1990): Psychologie mnohostranného vývoje člověka. SPN, Praha

  • Čáp, J., Dytrych, Z. (1968): Utváření osobnosti v náročných životních situacích. SPN, Praha

  • Damon, W. (1989): Die soziale Entwicklung des Kindes. Ein entwicklungspsychologisches Lehrbuch. Klett-Cotta, Stuttgart, angl orig. "Social and Personality Development", Norton and Comp., New York, 1983

  • Daniel, J., Romanová, M., Sollár, T. (2002): Novšie metodické přístupy k stratégii správania. Sborník prací ze semináře při příležitosti životního jubilea Prof. PhDr. Jozefa Daniela, DrSc. FSV UKF v Nitre, Nitra

  • Duhm, E., Huss, K. (1979): Fragebogen zur Erfassung praktischer und sozialer Selbstndigkeit 4- bis 6jhriger Kinder. G.Westermann, Braunschweig

  • Durkin, K. (1995): Developmental Social Psychology. From infancy to old age. Blackwell Publ., Cambridge, Oxford

  • Edelstein, W. (1995): Krise der Jugend - Ohnmacht der Institutionen. in Edelstein, W.(Ed.): Entwicklungskrisen kompetent meistern. Der Beitrag der Selbstwirksamkeitstheorie von Albert Bandura zum pdagogischen Handeln. Asanger, Heidelberg

  • Edwards, C. P. (1995): Parenting Toddlers. in Bornstein, M. H. (Ed.) (1995): Handbook of Parenting. Vol. 1 Children and Parenting, Lawrence Erlbaum ass., Mahwah, Hove

  • Erikson, E.H. (1993): Childhood and society. W.W. Norton and Comp., New York-London. esky (2002): Dtstv a spolenost. Argo, Praha

  • Espiau, G. (2003): Role bratrů a sester v procesu formování sexuální identity u dívek ve věku 4/5 let. in Šulová, L., Zaouche-Gaudron, Ch. (Eds.): Předškolní dítě a jeho svět/ L'enfant d'âge préscolaire et son monde. str. 132-142, Karolinum, Praha

  • Féchant-Pitavy, H. (2003): Role sourozenecké skupiny ve vývoji dítěte: představení dvou výzkumných proudů. in Šulová, L., Zaouche-Gaudron, Ch. (Eds.): Předškolní dítě a jeho svět/ L'enfant d'âge préscolaire et son monde. str. 109-119, Karolinum, Praha

  • Flammer, A. (1995): Kontrolle, Sicherheit und Selbstwert in der menschlichen Entwicklung. in Edelstein, W.(Ed.): Entwicklungskrisen kompetent meistern. der Beitrag der Selbstwirksamkeitstheorie von Albert Bandura zum pdagogischen Handeln. Asanger, Heidelberg

  • Frankovský, M. (2001): Stratégie správania v náročných životných situáciách. in Výrost, J., Slaměník, I. (Eds.): Aplikovaná sociální psychologie II, str. 191-208. Grada, Praha

  • Frankl, V. (1994): Logotherapie und Existenzanalyse. Texte aus sechs Jahrzehnten. rozen vydn, Quintessenz, Berlin

  • Geulen, D. (1991): Die historische Entwicklung sozialisationstheoretischer Anstze. in Hurrelmann, K., Ulich, D.: Neues Handbuch der Sozialisationsforschung. 4. vydn, Beltz Verlag, Weinheim und Basel

  • Grunert, C. (2002): Methoden und Ergebnisse der qualitativen Kindheits- und Jugendforschung. in Krger, H.H., Grunert, C. (Eds.) (2002): Handbuch Kindheits und Jugendforschung. Leske+Budrich, Opladen, str. 225-248

  • Hay, D.F., Nash, A. (2002): Social Development in Different Family Arrangements. in Smith, P.K., Hart, C.H. (Eds.): Blackwell Handbook of Childhood Social Development. Blackwell, Oxford, Malden, str. 238-262

  • Hendl, J. (1999): Úvod do kvalitativního výzkumu. Nakladatelství Karolinum, Praha

  • Herkner, W. (2001): Lehrbuch Sozialpsychologie. 2. vydn, Hans Huber, Bern, Gttingen, Toronto, Seattle

  • Hetherington, E.M. (1989): Coping with family transitions: Winners, losers, and survivors. Child development, 60, str. 1-14

  • Hošek, V. (2001): Psychologie odolnosti. Karolinum, Praha

  • Hurrelmann, K. (1994): Suchtprvention trotz gesellschaftlicher Ursachen? In: Deutsche Hauptstelle gegen die Suchtgefahren (Ed.). (1994): Suchtpraevention. (Schriftenreihe zum Problem der Suchtgefahren, Bd. 36). (str. 26-37) Freiburg, Lambertus

  • Chamasov, J. (1999): Morln vvoj dtte 3-10 let. Diplomov prce, katedra psychologie FFUK

  • Janoušek, J. a kol. (1988): Sociální psychologie. SPN, Praha

  • Janoušek, J.(1992): Sociálně kognitivní teorie Alberta Bandury. Československá psychologie 36/5, str.385-398

  • Jennings, K.D. (1993): Mastery motivation and the formation of self-concept from infancy through early childhood. in Messer, D.J. (Ed.): Mastery motivation in early childhood. str. 36-54, Routledge, London, New York

  • Jerusalem, M, Schwarzer, R. (1.8.2003): Generalized Perceived Self-Efficacy, http://userpage.fu-berlin.de/~health/selfscal.htm

  • Jirásek, J. , Vančurová, E., Havlínová, M. (1990): Hrajeme si doopravdy. Avicenum, Praha

  • Klaus, M.H., Kennell, J.H. (1976): Mother-Infant Bonding. Mosby, St. Luis

  • Klicpera, C. (1997): Allgemeine psychopathologie. Unterlagen zur Vorlesung. Universitaet Wien.

  • Kliewer, W. (1999): Resilience. In Benner, D. G., Hill, P.C. (Eds.): Baker Encyclopedia of Psychology and Counseling.str.1037-1038, Baker Books, Grand Rapids, Michigan

  • Kobasa, S.C. (1979): Stressful life events and health: An inquiry into hardiness. Journal of Personality and Social Psychology, 37, str.1-11

  • Kohnstamm, R. (1992): Praktische Kinder-Psychologie. 3. vyd., Hans Huber, Bern, Stuttgart, Toronto

  • Kotásková, J. (1982): Teorie sociálně-kognitivního vývoje a metoda morálního usuzování v problematice osobnosti. Československá psychologie 26/4-5, str. 374-379

  • Kotásková J. (1987): Socializace a morální vývoj dítěte. Academia, Praha

  • Kreitler, S., Kreitler, H. (1967): Die kognitive Orientierung des Kindes. Reinhardt, Mnchen

  • Kryspin-Exner (1994): Einladung zur psychologischen Behandlung. Quintessenz, Berlin-Muenchen

  • Křivohlavý, J. (2001): Psychologie zdraví. Portál, Praha

  • Kunztag. L. (1998): Traumatisierte Vorschulkinder. Junfermann, Paderborn

  • Langmeier, J., Krejčířová, D. (1998): Vývojová psychologie. Grada Publishing, Praha

  • Lohaus, A. (1993): Gesundheitsfrderung und Krankheitsprvention im Kindes- und Jugendalter. Hogrefe, Gttingen

  • Mackowiak, K. (1998): ngstlichkeit, Selbstregulation und Problemelsen im Vorschulalter. Peter Lang, Frankfurt am Main

  • Mahler, M.S. et al. (1975): The psychological birth of the human infant. Symbiosis and Individuation. Basic Books, New York

  • Mareš, J. a kol. (2001): Sociální opora u dětí a dospívajících I. Nucleus, Hradec Králové

  • Marks, J. (1979): The development of normal fear: A review. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 28, 667-697

  • Masten, A.S., Coatsworth, J.D. (1998): The development of competence in favorable and unfavorable environments. Lessons from research on successful children. American psychologist, Vol. 53, str. 205-220

  • Matějček, Z. (1999): Co, kdy a jak ve výchově dětí.. Portál, Praha

  • Matějček, Z. (2001): Na cestě k dospělosti. Příspěvek na semináři „Rizikové chování dospívajících a jeho prevence 2001“ 24.-26.9.2001 SZÚ Praha; přístupné na http://www.freeteens.cz

  • Matějček, Z. (2003): O základních psychických potřebách. Psychologie dnes, č. 3, str. 6-7

  • MPSV (2004): Národní zpráva o rodině. (17.8.2004) http://www.mpsv.cz/files/clanky/tiskovky/040804a.pdf

  • Neubauer, W. (1993): Identitaetsentwicklung. In Markefka, M., Nauck, B. (Eds.): Handbuch der Kindheitsforschung (str. 303-315). Luchterhand, Neuwied

  • Nickel, H., Petzold, M. (1993). Sozialisationstheorien unter kologisch-psychologischer Perspektive. In M. Markefka & B. Nauck (Eds.): Handbuch der Kindheitsforschung (S. 79-90). Luchterhand, Neuwied

  • Odehnal, J., Severová, M. (1963b): Metodologické otázky vysuzování psychických složek činnosti z chování dítěte v přirozených podmínkách. Československá psychologie, roč. 7, číslo 2, str. 119-131

  • Odehnal, J., Severová, M. (1966): Mechanismy socializace a jejich uplatnění při vytváření dovedností v raném dětství. Československá psychologie, roč. 10, číslo 4., str. 366-377

  • Odehnal, J., Severov, M. (1966): Mechanismy socializace a jejich uplatnn pi vytven dovednost v ranm dtstv. eskoslovensk psychologie, ro. 10, slo 4., str. 366-377

  • Papalia, D. Olds, S.W. (1989): Human development. Mc Graw-Hill, New York

  • Papoušek, M. (2004): Intuitivní rodičovství. in Dittrichová, J., Papoušek, M., Paul, K. a kol.: Chování dítěte raného věku a rodičovská péče. Grada, Praha

  • Pastorelli, Caprara, Barbanelli (2001): Structure of children's perceived self-efficacy. European J. of Psychological Assessment, 17, str. 87-97

  • Perras-Emmer B., Atzinger Y. (2002): Selbstbewusstsein im Kinderalltag als ganzeitliche Basis fr Prvention und Mglichkeiten der Frderung im Kindergarten. staeno 12.1.2002 z

  • Petermann, U., Petermann, F. (2002): Biopsychosoziale Perspektiven der Entwicklungspsychopathologie. in Rollet, B., Werneck H. (Eds.): Klinische Entwicklungspsychologie der Familie. , str.46-63, Hogrefe, Gttingen

  • Petermann, F., Windmann, S. (1993): Sozialwissenschaftliche Erhebungstechniken bei Kindern. In Markefka, M., Nauck, B. (Eds.): Handbuch der Kindheitsforschung (str. 125-139). Luchterhand, Neuwied

  • Pierce, G.R., Sarason, I.G., Sarason, B.R. (1991): General and relationship-based perceptions of social support. Journal of Personality an Social Psychology, 61, 6, 1028-1039

  • Poledňáková, I., Rajmic, P.: Dětská úzkost – analýza vybraných aspektů u osmiletých dětí. in Smékal, V., Macek, P. (Eds.): Utváření a vývoj osobnosti. Psychologické, sociální a pedagogické aspekty. Barrister and Principal, Brno

  • Pomerantz, E.M., Altermatt, E.R. (1999): Considering the Role of Development in Self-Regulation. in Wyer, R.S. (Ed.): Perspectives on Behavioral Self-Regulation. Advances in Social Cognition, Vol. 12, Lawrence Erlabum, Mahwah, New Jersey

  • Pomerantz, E.M, Newman, L.S. (2000): Looking in on the Children: Using Developmental Psychology as a Tool for Hypothesis Testing and Model Building in Social Psychology. Personality and Social Psychology Review, vol. 4, . 4, str. 300-316

  • Phoda, V. (1963): Ontogeneze lidsk psychiky I., 3. vydn, SPN, Praha

  • Rogoff, B. (1993). Children's guided participation and participatory appropriation in sociocultural activity. In R.H. Wozniak & K.W. Fischer (Eds.), Development in context: Acting and thinking in specific environments (str. 121-153). Hillsdale, NJ: Erlbaum.

  • Rollet, B. (1996): Persnlichkeitsentwicklung in Ich-Du-Wir. Persnlichkeitsentwicklung und Gemeinschaftsfrderung

  • Rotter, J. B (1966): Generalized expectancies for internal versus external control of reinforcement. Psychological Monographs, 80, 609

  • Říčan, P. (1989): Cesta životem. Panorama, Praha

  • Říčan, P. (2002): Psychologie náboženství. Portál, Praha

  • Sameroff, A.J., Seifer, R., Bartko, W.T. (1997): Environmental perspectives on adaptation during childhood and adolescence. in Luthar, S.S., Burack, J.A., Cicchetti, D., Weisz, J.R. (Eds.): Developmental psychopathology. Perspectives on adjustemnt, risk, and disorder. (str. 507-526). Cambridge University Press, Cambridge

  • Sandt, R. van de (1977): Martin Bubers Bildnerische Ttigkeit zwischen beiden Weltkriegen. Ernst Klett Verlag, Stuttgart

  • Seligman, M.E.P. (1979): Helplessness. Freeman, San Francisco

  • Seligman, M.E.P. (1999): Kinder brauchen Optimismus. Rowohlt, Reinbek bei Hamburg. Anglick originl The Optimistic Child (1995)

  • Seligman, M.E.P (2003): Opravdov tst. Ikar, Praha; anglick orig. Authentic Happiness (2002), The Free Press

  • Severová, M. (1982): Hry v raném dětství. Academia, Praha

  • Scheier, M.F., Carver, C.S. (1985): Optimism, coping, and health. Assessment and implications of generalized outcome expectancies. Health Psychology, 4, s. 219-247

  • Scheithauer, H., Petermann, F., Niebank, K. (2002): Frhkindliche Risiko- und Schutzbedingungen: Der familire Kontext aus Entwicklungspsychopathologischer Sicht. in Rollet, B., Werneck H. (Eds.): Klinische Entwicklungspsychologie der Familie. Hogrefe, Gttingen, str. 69-88

  • Schiesser, M. (1999): Soziale Entwicklung im Kindergarten. Diplomov prce, Grund- und Integrativwissenschaftliche Fakultt, Universitt Wien

  • Schubert, E., Strick, R. (1996): Spielzeugfreier Kindergarten - ein Projekt zur Suchtprvention mit Kindern und fr Kinder. Aktion Jugendschutz. München, Landesarbeitsstelle Bayern e.V. také na http://www.spielzeugfreierkindergarten.de/ (20.10.2003)

  • Schwarzer, R. (1994): Optimistische Kompetenzerwartung: Zur Erfassung einer personellen Bewltigungsressource. Diagnostica, 40, str.105-123

  • Schwarzer, R. (1995): Entwicklungskrisen durch Selbstregulation meistern. in Edelstein, W.(Ed.): Entwicklungskrisen kompetent meistern. Der Beitrag der Selbstwirksamkeitstheorie von Albert Bandura zum pdagogischen Handeln. Asanger, Heidelberg

  • Skinner, E.A. (1986): The origins of young childrens perceived control. Mother contigent and sensitive behavior. International Journal of Behavior Development, 9, 359-382

  • Smékal, V. (2002): Vývoj osobnosti dítěte. in Smékal, V., Macek, P. (Eds.): Utváření a vývoj osobnosti. Psychologické, sociální a pedagogické aspekty. Barrister and Principal, Brno

  • Smékal, V. Širůček, J. (2002): Temperament v raném dětství. in Smékal, V., Macek, P. (Eds.): Utváření a vývoj osobnosti. Psychologické, sociální a pedagogické aspekty. Barrister and Principal, Brno

  • Smolíková, K. (vedoucí týmu) (2001): Rámcový program pro předškolní vzdělávání. Výzkumný ústav pedagogický v Praze, vydává MŠMT, přístupný na www.msmt.cz (1.9.2003)

  • Strauss, A., Corbinová, J. (1999): Základy kvalitativního výzkumu. Sdružení podané ruce, Brno; Nakladatelství Albert, Boskovice; anglický orig. Strauss, A., Corbin, J. (1990): Basics of Qualitative Research: Grounded Theory Procedures and Techniques, Sage, Newbury Park, California

  • Širůček, J. (2002): Evropská longitudinální studie těhotenství a dětství. in Smékal, V., Macek, P. (Eds.): Utváření a vývoj osobnosti. Psychologické, sociální a pedagogické aspekty. Barrister and Principal, Brno

  • Šulová, L. (2003): Význam raných interakcí pro další vývoj dítěte. Habilitační práce, Univerzita Karlova, Praha

  • Šulová, L. (2004): Proces socializace předškolního dítěte ve vztahu k aktuálním celospolečenským změnám. Příspěvek konference "Jedinec a společnost v procesech transformace a globalizace". Praha 21-23.10.2004

  • Tesser, A., Schwarz., N. (Eds.) (2001): Blackwell Handbook of Social Psychology. Blackwell, Oxford, Malden

  • Urbánek, T., Čermák, I. (1997): Vliv self-efficacy na agresi a depresi u dětí. Československá psychologie, 41, 3, s. 193-199

  • Vymětal, J.(1997): Obecná psychoterapie. Psychoanalytické nakladatelství J. Kocourek, Praha, s. 152-164

  • Vrost, J., Baumgartner, F. (2001): Socilna opora a osamelos. in Vrost, J., Slaměník, I. (Eds.): Aplikovan sociln psychologie II, str. 113-126. Grada, Praha

  • Werneck, H., Rollett, B. (2002): Temperamententwicklung. in Rollet, B., Werneck H. (Eds.): Klinische Entwicklungspsychologie der Familie. Hogrefe, Gttingen; str.98-112

  • Werner, E. E. (1997): Resilience in development. in Junn e. N. (Ed.) : Child Growth and Development 96/97. Guilford, Dushkin Publishing Group/Brown & Benchmark Publ. Article 39

  • WHO (1997): Improving Mother/child Interaction To Promote Better Psychosocial Development in Children. Dokument WHO/MSA/MHP/98.1; staeno 17.7.2004 z http://www.who.int/mental_health/media/en/29.pdf

  • Wulfert, E. (1996): Social Learning: Albert Bandura. In Magill, F.N. (Ed.): International Encyclopedia of Psychology. Vol.2, str. 1578-1582, Fitzroy Deaborn Publ., London, Chicago

  • Wurst, E. (1998): Gesundheitsfrderliche Bedingungen fr Kinder und Jugendliche. in Kryspin-Exner, Lueger-Schuster, Weber, G.: Klinische Psychologie und Gesundheitspsychologie. WUV-Universittsverlag, Wien

  • Zelová, S. (1997): História sociálnej psychológie. in Výrost, J., Slaměník, I. (Eds.): Sociální psychologie, ISV, Praha



Grant MŠMT: "Lidský činitel a jeho potenciály, rozvoj a adaptace v sociálních souvislostech proměn společnosti." MSM0021620841 a GAČR 406/07/P116